نقدی بر طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان
تفکر خلاق
علمی -پژوهشی - اجتماعی
با تکیه بر اهداف تعیین شده برای طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان چندین مرتبه بر ایجاد انگیزه در وظایف شغلی معلمان تاکید شده است. با دقت برا ین موضوع پایین بودن انگیزه شغلی در بین معلمان برای تهیه کننده گان طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان مسلم به نظر می رسد .در اینجا دوسوال اساسی مطرح است : آیا دلایل کافی و محکم بر پایین انگیزه شغلی در اغلب معلمان وجود دارد؟ و آیا با اجرا این طرح انواع مشکلات معلمان برطرف و کاسته خواهد شد؟ طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان به نقاط ضعف و نکات قوت طرح فعلی که معلمان را در سه گروه ارشد ، خبره و عالی تقسیم می کند نپرداخته است. بهتر است روشن شود طرح فعلی در حال اجرا چه اشکالاتی دارد که نتوانسته مشکلات فعلی معلمان را حل کند ، که با اجرا طرح جدید آن مشکلات حل و یا از آنها کاسته خواهد شد . در این طرح به نظر می رسد جای یادگیرنده و یاد دهنده عوض شده است. تدریس همواره با مطالعه و آماده کردن مقدمات تدریس ، بررسی تکالیف درسی دانش آموزان و تصحیح اوراق آزمونهای کلاسی همراه است. با اجرا این طرح معلمان باید برای گرفتن انواع گواهینامه های صلاحیت و شایستگی مطالعه کرده و امتحان دهد. در این طرح روشن نشده است که برای نوشتن کتاب ، و انجام پروِژه های تحقیقاتی و کسب آمادگی برای امتحانات دوره ای چه تغییری در ساعات کار هفتگی معلمان بوجود می آید . طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان ، معلمان را در چهار رتبه مربی معلم ، استادیار معلم ، دانشیار معلم و استادمعلم طبقه بندی می کند ولی روشن نکرده که هر یک از رتبه ها چه مزایای خواهند داشت و صرف عوض کردن عناوین چاره ای مشکلات انگیزشی ، رضایت شغلی ، معیشتی و سایر مشکلات آموزش و پرورش نخواهد شد. نویسندگی و انجام پروژه های تحقیقاتی از عهده کسانی برمی آید که عاشق نوشتن و پژوهش باشند و بتوانند عاشقانه عمر خود را صرف انجام کارهای نویسندگی و پژوهشی کنند، تا آثار تولید شده پر محتوا و قابل استفاده باشد؛ با بخشنامه و آیین نامه و دستورالعمل نمی شود کسی را نویسنده و یا پژوهشگر کرد؛ کتاب و مفاله ای که برای انجام تکلیف و تحقیقی که برای گرفتن رتبه شغلی انجام شود ؛ با توجه به تعداد کثیر معلمان بازاری بوجود می آورد به اندازه بازار تبریز و اصفهان و خرید و فروش مقاله و تحقیق .. با اجرا این طرح معلمان مجبور می شوند برای رسیدن به رتبه های بالاتر علاوه بر هزینه های گزافی صرف خواهد شد . انبوهی از کتاب و مقاله و گزارش تحقیق بی محتوا و کپی شده از روی تولید می شود که غیر از گمراه کردن مطالعه کننده گان ارزش دیگری نخواهند داشت .و به احتمال زیاد موجب دلسردی نویسنده گان و محققین واقعی نیز خواهد شد. اگر تجسم شود که در یک سال تحصیلی 500 نفر از معلمان یک منطقه آموزشی بخواهند پروژه تحقیقی انجام دهند . بر چه موصوعاتی ، بر روی چه کسانی و با کدام هزینه تحقیق خواهند کرد و بقیه ماجرا.... خلاصه اینکه طرح حاضر شبیه یک ماز ذهنی است که می خواهد آزمودنی هایش را مشغول کند. این طرح برای اغلب معلمان اضطراب آور و تهدید کننده امنیت روانی است و برای اجرائی شدن نیاز جدی به مطالعات تخصصی دارد .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 15 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط مهر علی بابائی میاردان

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 3
بازدید کل : 3411
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1