با تکیه بر اهداف تعیین شده برای طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان چندین مرتبه بر ایجاد انگیزه در وظایف شغلی معلمان تاکید شده است. با دقت برا ین موضوع پایین بودن انگیزه شغلی در بین معلمان برای تهیه کننده گان طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان مسلم به نظر می رسد .در اینجا دوسوال اساسی مطرح است : آیا دلایل کافی و محکم بر پایین انگیزه شغلی در اغلب معلمان وجود دارد؟ و آیا با اجرا این طرح انواع مشکلات معلمان برطرف و کاسته خواهد شد؟
طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان به نقاط ضعف و نکات قوت طرح فعلی که معلمان را در سه گروه ارشد ، خبره و عالی تقسیم می کند نپرداخته است. بهتر است روشن شود طرح فعلی در حال اجرا چه اشکالاتی دارد که نتوانسته مشکلات فعلی معلمان را حل کند ، که با اجرا طرح جدید آن مشکلات حل و یا از آنها کاسته خواهد شد .
در این طرح به نظر می رسد جای یادگیرنده و یاد دهنده عوض شده است. تدریس همواره با مطالعه و آماده کردن مقدمات تدریس ، بررسی تکالیف درسی دانش آموزان و تصحیح اوراق آزمونهای کلاسی همراه است. با اجرا این طرح معلمان باید برای گرفتن انواع گواهینامه های صلاحیت و شایستگی مطالعه کرده و امتحان دهد. در این طرح روشن نشده است که برای نوشتن کتاب ، و انجام پروِژه های تحقیقاتی و کسب آمادگی برای امتحانات دوره ای چه تغییری در ساعات کار هفتگی معلمان بوجود می آید .
طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان ، معلمان را در چهار رتبه مربی معلم ، استادیار معلم ، دانشیار معلم و استادمعلم طبقه بندی می کند ولی روشن نکرده که هر یک از رتبه ها چه مزایای خواهند داشت و صرف عوض کردن عناوین چاره ای مشکلات انگیزشی ، رضایت شغلی ، معیشتی و سایر مشکلات آموزش و پرورش نخواهد شد.
نویسندگی و انجام پروژه های تحقیقاتی از عهده کسانی برمی آید که عاشق نوشتن و پژوهش باشند و بتوانند عاشقانه عمر خود را صرف انجام کارهای نویسندگی و پژوهشی کنند، تا آثار تولید شده پر محتوا و قابل استفاده باشد؛ با بخشنامه و آیین نامه و دستورالعمل نمی شود کسی را نویسنده و یا پژوهشگر کرد؛ کتاب و مفاله ای که برای انجام تکلیف و تحقیقی که برای گرفتن رتبه شغلی انجام شود ؛ با توجه به تعداد کثیر معلمان بازاری بوجود می آورد به اندازه بازار تبریز و اصفهان و خرید و فروش مقاله و تحقیق ..
با اجرا این طرح معلمان مجبور می شوند برای رسیدن به رتبه های بالاتر علاوه بر هزینه های گزافی صرف خواهد شد . انبوهی از کتاب و مقاله و گزارش تحقیق بی محتوا و کپی شده از روی تولید می شود که غیر از گمراه کردن مطالعه کننده گان ارزش دیگری نخواهند داشت .و به احتمال زیاد موجب دلسردی نویسنده گان و محققین واقعی نیز خواهد شد.
اگر تجسم شود که در یک سال تحصیلی 500 نفر از معلمان یک منطقه آموزشی بخواهند پروژه تحقیقی انجام دهند . بر چه موصوعاتی ، بر روی چه کسانی و با کدام هزینه تحقیق خواهند کرد و بقیه ماجرا....
خلاصه اینکه طرح حاضر شبیه یک ماز ذهنی است که می خواهد آزمودنی هایش را مشغول کند.
این طرح برای اغلب معلمان اضطراب آور و تهدید کننده امنیت روانی است و برای اجرائی شدن نیاز جدی به مطالعات تخصصی دارد .
ارسال توسط مهر علی بابائی میاردان
مهرعلی بابائی میاردان
فوق لیسانس مدیریت - ناحیه 1 تبریز
بعنوان مدير اولين بار وارد مدرسه شدم ورودي سالن مدرسه شبيه به شعبه نفت بود. مدرسه از شش اطاق درس و3 اطاق كوچك ديگر كه. و از دو اطاق يكي براي بايگاني و اطاق تكثير و ديگري دفتر مدير و آموزگاران بود . در ورودي سالن يك تانكر نفت هزار ليتري در يك سمت و يك تانكر نفت پانصد ليتري در سمت ديگر قرار داشت.کف سالن بعلت سرریز شدن و نشت مملو از نفت بود . درب و تمام پنجره های مدرسه فلزي و نرده كشي شده بود، فكر يك حادثه آتش سوزي تا عمق جانم را مي سوزاند .آن زمان مصادف بود با تراكم جمعيت دانش آموزي در كشور مدرسه سه شيفته اداره مي شد. پيشنهاد كردم كه تانكر هاي نفت به حياط مدرسه منتقل شود ، ولي هم اولياء دانش آموزان و هم معلمان سال هاي قبل بيان داشتندكه شبانه نفت را مي دزدند اين فكر چاره ساز نشد به فكر احداث انباري در گوشه ي از حياط مدرسه افتادم براي اين كار در حدود نود هزار تومان در حساب مدرسه موجودي داشتيم ، با اوليا دانش آموزان مشورت كردم و براينكه هزينه ها كم شود تير آهن و سيمان مورد نياز از اداره متبوع در خواست كردم موافقت شد، بلاآخره در عرض دو هفته انباري آماده و تانكر هاي نفت به آنجا منتقل شد خيالم راحت شد . بعد از چند روز از طرف اداره به بانك مراجعه ميكنند تا موجودي حساب مدرسه را به حساب ديگري منتقل كنند با حساب خالي مدرسه موجه مي شوند . براي پيگيري راهنماي مالي به مدرسه آمد سراغ پول را گرفت. به عرض ايشان رسانده شد كه پول براي جلوگيري از خطرات احتمالي با اطلاع اداره جهت احداث انباري هزينه شده است . بعد از چند روز يك نامه از طرف اداره دريافت كردم . متن نامه چنین بود.
برادر ... باسلام و....بدينوسيله توصيه مي شود منبعد برابر مقررات مالي و اخذ مجوز از اداره در انجام چنين هزينه هاي از محل اعتبارات سرانه و تعميرات هزينه گردد در صورت مشاهده برابر مقررات رفتار خواهد شد.
و در جواب نامه هيچ اعتراضي نكردم وآن را تشویق فرض کردم چون ارزش کار خودم را می دانستم . وقتي كه خبر آتش سوزي دبستان روستاي سفيلان را شنيدم ارزش آن نامه برايم روشنتر شد و خبرهاي ناگواري باز از مدارس مي شنوم باز ارزش آن نامه برايم بيشتر مي شد .....ولي شنيدن خبراخیر آتش سوزي دبستان شين آباد پيرانشهر مرا برآن داشت از خودم حسابي تشكر كنم و از همه مديران و معلمان و ساير كاركنان مدارس استدعاكنم هر كاري كه براي حفظ سلامتي دانش آموزان لازم مي دانيد انجام دهيد منتظر تقدير و تشكر نباشيد و از توبيخ و تذكر نهراسيد و اگر لازم شد براي خودتان تقدير نامه بنويسيد زيرا از هر تشكري با ارزش تر است
ولي آن كه مرا بيش از هر چيز ناراحت كرد چند سال بعد كه در اداره مشغول كار بودم براي بازديد به آن مدرسه رفتم مشاهده كردم انباري كه بنده ساخته بودم تبديل به كلاس درس شده و تانكر هاي نفت مجدا به سالن مدرسه برگردانده شدهاست .
در آن بازديد موضوع به مدير مدرسه شرح داده و توصيه گرديد كه در اولين فرصت تانكر هاي نفت را از سالن مدرسه خارج كنند .
اینجانب با 25 سال سابقه آموزشی که 8 سال آن را بعنوان مدیر و مدیر آموزگار در مدارس روستائی خدمت کرده ام ، معمولا در روز های سرد زمستان در مدارس روستائی آتش گرفتن بخاری نفتی چیزی بعید نیست و شاید در یک روز بیش از یک بار هم اتفاق بیفتد و امری اجتناب ناپذیر است . ولی اینکه چگونه برخورد شود تا آتش سوزی تبدیل به فاجعه انسانی نشود ، مهم است.
شاید کسانی باشند که حتی در خواب هم مدرسه روستای را با کلاسهاي پر از گرد و خاک و بخاری هاي سیاه کهنه نفتی ندیده باشند .از بخاری استاندارد و گاز لوله کشی و .... وخیلی حرف های دیگر صرف نظر كنيد.
باتوجه به تجربه سالهاي كه خدمت كرده ام عرض مي كنم: اغلب اين مشكلات بدليل نداشتن اطلاعات كافي و ناتواني در تصميم گيري صحيح و سريع است لذا مواردي كه مي تواند تا حد زيادي از اين گونه مشكلات جلوگيري كند ارائه مي شود اميد است مورد توجه مسئولين آموزش و پرورش و مدیران و آموزگاران شاغل در مدارس قرار گيرد
الف – مورد توجه مديران و مديرآموزگاران مدارس روستاي
• از همه كساني كه بعنوان مدير مدرسه قبول مسوليت مي كنند در اولين فرصت و قبل از هر كاري براي حفظ سلامتي دانش آموزان موارد خطر آفرين را شناسائي و نسبت به رفع آن اقدام كنند و اگر نتوانستند مشكل را حل كنند بهتر است ابلاغ خود را عوت داده و آن مسوليت را نپذيرند.
• هميشه لازم است مخزن نفت بخاري توسط يك فرد بزرگسال پر و تعويض شود.
• زماني كه بخاري آتش گرفته باشد دانش آموزان را در اولين فرصت از كلاس خارج كنيد .و بعد از آن در صورت امكان مخزن نفت بخاري توسط يك فرد بزرگسال برداشته شود.
• تحت هيچ شرايطي سعي نكنيد بخاري آتش گرفته را جابجا كنيد چون موجب گسترش آتش سوزي مي شود.
• به دانش آموزان اجازه ندهيد براي خاموش كردن آتش وارد عمل شده و به شعله هاي آتش نزديك شوند .
• براي خاموش كردن آتش در مواقع ضروري بهتر است از ماسه خشگ استفاده شود.(براي اين منظور چند ين سطل ماسه خشگ در مدرسه نگهداري كنيد كه در صورت لزوم استفاده شود ، خشك بودن ماسه ها باعث مي شود تا در سرماي زمستان يخ نزند).
• براي خاموش كردن آتش از آب استفاده نكنيد.
• بخاطر حفظ چندين ميز نيمكت كهنه درب و پنجره كلاسهاي درس را نرده كشي نكنيد در صورت لزوم فقط محل نگداري مدارك و اسناد و اشياء گران قيمت نرده كشي شود .
• اگر قبلا درب و پنجره ها نرده كشي شده است قسمتي از نرده ها را براي خروج اضطراري حذف كنيد.
• در بعضي از مدارس مرسوم است كه ذخيره زمستاني نفت را در داخل سالن مدرسه نگهداري مي كنند لازم است در اولين فرصت ذخيره نفت از كلاسهاي درس و سالن مدرسه خارج شود .
• در صورتي كه دستگيره درب كلاس خراب شده است زبانه و قفل آن را نيز از محل اش خارج كنيد .
• در روستاهاي دور دست كه امكان استفاده از بخاري هيزمي وجود دارد بهتر است از بخاري هيزمي استفاده شود.
ب) به مسئولين آموزش و پرورش توصيه مي شود :
• در مراكز تربيت معلم و دوره هاي كار آموزي كه براي مديران و مدير آموزگاران سرباز معلمان برگزار مي شود موارد ايمني به آنها آموزش داده شود .
• به خدمت گذاران آموزش لازم داده شود تا آنها مسوليت خود را در مقابل حفظ سلامتي دانش آموزان بدانند و بر آن پايبند باشند .
• بهتر است هر پست و سمتي كه به فردي داده مي شود بعنوان تعهد شغلي قسم ياد كند كه مسئول پاسخگو در صورت تخطي باشد .
• مسئولين اداري در موقع بازديد از مدارس نكات ايمني و موارد خطر آفرين را شناسائي و تذكر داده و پيگيري نمايند.
ارسال توسط مهر علی بابائی میاردان
آخرین مطالب